HAVI streeft naar zero-emissie met elektrificatie
wo feb 3

HAVI streeft naar zero-emissie met elektrificatie

Nieuws

Logistiek dienstverlener HAVI wil het liefst de gehele logistieke operatie emissievrij uitvoeren, zegt operationeel manager Michiel Degen. Dat lukt nog niet, maar met het volledig elektrisch koelen van laadruimten en trucks elektrisch de binnenstad in laten rijden is nu een veelbelovend begin gemaakt.

Samen met enkele gerenommeerde toeleveranciers heeft HAVI een door Heiwo ontworpen bakwagen-aanhangwagencombi op de weg gezet, waarbij Scania garandeert dat er elektrisch in de binnenstad wordt gereden en waarbij Carrier Transicold tekent voor de dieselloze koeling. Dankzij de vinding van AddVolt kan er op momenten dat er geen elektriciteit beschikbaar is, toch elektrisch gekoeld worden. Truckdealer Bakker Bedrijfswagens bouwde de AddVolt-batterij op. De daarvoor vereiste expertise heeft deze truckdealer ruimschoots in huis.

Heiwo-opbouw

HAVI wil met deze unieke combi de uitstoot zoveel mogelijk reduceren. Daarom werd voor een motorwagen met aanhangwagen gekozen, waarbij de aanhanger met behulp van een AddVolt-batterij zijn eigen energie garandeert wanneer deze afgekoppeld aan de stadsrand geparkeerd wordt. De korte motorwagen kan dan richting klanten in de binnenstad. Bij het ontwerp van motorwagen en aanhangwagen liep Heiwo er meteen tegenaan dat er korter gebouwd moet worden dan men is gewend. “De totale trucklengte moest onder de 10 meter blijven om toestemming te krijgen om de Amsterdamse binnenstad in te mogen rijden. Deze lengtebeperking in combinatie met een zijlaadklep, ondervouw-laadklep, hybridepakket, ECO Drive-systeem en AddVolt-accupakket die allemaal onder de opbouw een plekje moeten vinden, heeft geleid tot keuzes die ver buiten onze standaard vielen”, zegt Frank Derksen van Heiwo. Kern van de opbouw is dat er een nieuw isolatieschuim werd toegepast dat de isolatiewaarde met tien procent verbetert ten opzichte van wat tot dusverre gebruikelijk is.

Doorlaadsysteem

Om laden en lossen te vergemakkelijken, is de combinatie voorzien van een doorlaadsysteem. Door de luchtbediende verstelbare trekboom kunnen beide voertuigen nagenoeg tegen elkaar gezet worden bij het doorladen. Een kleine scharnierende overrijdplaat maakt het mogelijk om door te kunnen rijden met pallettruck en/of rolcontainers. De harmonicadeuren zijn zo geconstrueerd dat zij in doorlaadsituatie de ruimte tussen truck en aanhangwagen afdichten. Tevens is er een luchtbediend “klapdakje” gemonteerd om de ruimte aan bovenzijde bij doorladen af te dichten. Op deze wijze is er tijdens het doorladen nauwelijks sprake van koudeverlies en/of last van weersomstandigheden en is het bedieningsgemak voor de chauffeur optimaal.

Engineless Carrier Transicold

Naast een dieselmotorloze koelmachine, type Syberia Twin Cool op de motorwagen en Iceland Twin Cool op de aanhangwagen, heeft Carrier ook een ECO Drive opgebouwd. Op de motor-PTO van de vrachtwagenmotor wordt een hydraulisch systeem gemonteerd dat de 400 Volt generator aandrijft. Het hydraulisch systeem heeft een constante toerenregeling. Hiermee beschikt HAVI over hetzelfde koelvermogen als wat wordt verkregen via het vaste net. Met deze door de vrachtwagen opgewekte elektrische energie worden beide koelinstallaties volledig elektrisch aangedreven en de recharge van beide AddVolt batterijen waarmee de autonomie van deze batterijen wordt geoptimaliseerd.

De Carrier Syberia en Iceland Twin Cool maken deel uit van de Carrier Engineless range. Waar conventionele koelsystemen in een multitemp uitvoering het koelvermogen van één compressor verdelen over twee compartimenten, wordt bij het Twin Cool concept ook nog eens gebruik gemaakt van twee krachtige Scroll-compressoren voorzien van een economizer, wat naast een ongekende Pull Down ook nog eens een sterke bijdrage aan het milieu levert.

De scroll compressor met economizer genereert naast hoge koelvermogens ook een ongeëvenaarde energie-efficiëncy die in de elektrificatie van voertuigen die voorzien zijn van koelsystemen een essentiële rol speelt. Carrier Transicold ziet de ontwikkeling van een dergelijke motorwagen-aanhangwagen configuratie als een serieuze opstap naar een nieuwe logistieke trend. “We werken in dit project samen met AddVolt zodat voor HAVI een optimaal werkend systeem ontstaat waarbij de laadruimten altijd perfect op temperatuur zijn en waarbij er indien nodig altijd voldoende energie beschikbaar is.

AddVolt

Het bedrijf AddVolt is een Portugees innovatief energiebedrijf dat in Nederland met gevestigde namen aan de weg timmert. AddVolt biedt een serie op batterijpakketten gebaseerde energie-management systemen waarbij de traditionele diesel wordt vervangen door een schoon, uitstootvrij alternatief. Heel concreet ondersteunt AddVolt met ADD M plug-in systemen het project van HAVI op drie punten: In de eerste plaats het voorzien van vermogen van de Carrier-Iceland Twin Cool machine op de aanhangwagen, wanneer de aanhanger ontkoppeld is. AddVolt zegt dat in de genoemde toepassing HAVI hierdoor tot 12 ton CO2-uitstoot per jaar vermijdt. De kosten per kWh liggen volgens AddVolt veel lager dan wanneer er met diesel gewerkt wordt. Ten tweede garandeert AddVolt dat de koeling op de bakwagen blijft functioneren wanneer de Scania vol-elektrisch de binnenstad in rijdt. En ten derde controleert het AddVolt-systeem de elektriciteitsvoorziening van de hele combinatie bijvoorbeeld door te detecteren wanneer de Scania schakelt van diesel naar elektrisch, zodat van de Carrier Eco Drive geschakeld wordt naar het AddVolt plug-in-systeem. Door zich te abonneren op MyAddVolt, ontvangt HAVI informatie over de systemen zoals energie-management rapportages, advies aan het back-office, alsmede garantieverlenging op de batterij-modules tot vijf jaar.

Bakker bedrijfswagens

Behalve Heiwo, speelde ook truckdealer Bakker Bedrijfswagens een belangrijke rol in het tot stand komen van deze ultra-moderne, efficiënte en zo goed als emissievrije combinatie. Bakker Bedrijfswagens is onder andere dealer van Carrier Transportkoeling. Zij hebben de AddVolt-installatie opgebouwd. Dit is een belangrijk deel van het serviceaanbod, waarbij Bakker natuurlijk de ontwikkelingen op de voet volgt.

Voor Bakker Bedrijfswagens was het werk voor Carrier en HAVI een mooi proces om beter vertrouwd te raken met de elektrificering van het wegvervoer. Vestigingsmanager Marc Stottelaar legt uit: “We wilden daarom niets liever dan participeren in dit project. Zodoende zijn wij AddVolt- inbouw en -servicepunt geworden. De ondersteuning en samenwerking met AddVolt is heel direct. Op die manier kunnen we voor de klant snel schakelen en ons aanpassen aan nieuwe kansen. Het gaf ons de mogelijkheid om onze mensen op te leiden volgens norm NEN9140 en om ze met de merk-specifieke eisen bekend te maken om zo de band met deze klant te versterken. We bouwen binnenkort weer een aantal AddVolt-pakketten op. Deze pakketten zijn alweer een stap verder dan wat er eind 2020 is ingebouwd. Kortom een goed bewijs van flexibiliteit van AddVolt, HAVI en Bakker Bedrijfswagens. Door de lijnen kort te houden maken we zo samen het verschil in deze nieuwe ontwikkelingen.

Delen
© 2021 Bakker Bedrijfswagens
Realisatie door Zeker Zichtbaar