Behoefte naar kippers steeg na watersnoodramp

De heer Evert van Ginkel Sr. begon in 1933 met een autohandel in Ederveen. Vlak na de oorlog startte het bedrijf met een kippertransport en het ombouwen van een A-Fords tot landbouwtractoren. In 1948 richten twee broers een VOF. Naar aanleiding van de watersnoodramp in 1953 steeg de behoefte enorm naar kippers.

Positieve ervaringen met DAF componenten

De aankoop van een enorme partij dumponderdelen van het Amerikaanse leger in 1959 had tot gevolg dat de beide broers, die inmiddels versterking hadden gekregen van een derde broer, Evert-Jan, besloten de zaken professioneel aan te pakken en hieruit nieuwe wagens te gaan bouwen. Dit waren REO’s met een wagenmakerscabine. De klant kon zelf het merk motor kiezen. Met DAF componenten werden echter de meest positieve ervaringen opgedaan.

Op 1 februari 1982 werd een contract met DAF ondertekend, waarbij werd overeengekomen dat laatstgenoemde zou zorgdragen voor de verkoop en service van de GINAF producten.

Sinds 1988 past GINAF het modulaire bouwprincipe toe. Het bedrijf koopt bij DAF standaardcomponenten en bouwt de wagen in modules op. Hierdoor kan er flexibeler worden gewerkt en een grotere verscheidenheid aan modellen worden geproduceerd.

GINAF Historie

Door de jaren heen heeft GINAF zich steeds verder ontwikkeld. In 2011 heeft GINAF ook turbulente tijden gekend door een faillissement en is het bedrijf nog een tijdje in handen geweest van Chinees Staatsbedrijf CHTC. IN 2020 is GINAf weer in Nederlandse handen via Management buy-out.